Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Monitorul Local

Regulamentul măsurilor metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative

HOTĂRÂREA NR. 61/20.05.2021

pentru aprobarea Regulamentului propriu privind masurile metodologice, organizatorice, termenele si circulatia proiectelor de Hotarari care se înaintează Consiliului Local Cristian spre aprobare

Consiliul Local al comunei Cristian, întrunit în şedinţă ordinară la data de  20.05.2021;

Analizând temeiurile juridice:

  • art.121 alin.(1) și alin (2) din Constituția României , repubicată;
  • art. 84 din Legea nr 24 / 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile și completarile ulterioare
  •  art.(1) alin. (2) lit.b) din Anexa nr. 1 din Codul Administrativ adoptat prin O.U.G nr. 57/2019 ;
  • art,129 alin.(1) alin. (2) lit.a) coroborat cu alin. (3), lit. a), art. 136 din O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ;

Luând act de :

  • referatul de aprobare al domnului primar Gicu Cojocaru;
  • raportul de  specialitate al doamnei Secretar General  – Anca Necula, înregistrat sub nr. 8264/22.04.2021;

Având în vedere avizele Comisiilor de specialitate nr.  1, 2 şi 3 ale Consiliului Local Cristian, la proiectul de hotărâre înscris la punctul nr. 2 de pe ordinea de zi prin care se propune aprobarea Regulamentului propriu privind masurile metodologice, organizatorice, termenele si circulatia proiectelor de Hotarari care se înaintează Consiliului Local Cristian spre aprobare, înregistrate sub nr. 85/19.05.2021, nr. 84/19.05.2021 și nr. 86/19.05.2021;

În temeiul prevederilor art. 139, alin. (1) și art. 196 alin. (1), lit. a) din Codul Administrativ adoptat prin  OUG nr. 57/2019;

HOTĂRĂȘTE :

Art.1. Se aprobă Regulamentul propriu privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele si circulația proiectelor de Hotarari care se înaintează Consiliului Local Cristian spre aprobare, conform Anexei 1 la prezenta hotărâre.

Art.2. Primarul, Viceprimarul, Secretarul General și compartimentele de specialitate din cadrul Primăriei Comunei Cristian vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.

Art.3. Prezenta hotărâre poate fi contestată în condițiile legii contenciosului administrativ nr. 544/2004 cu modificările și completările ulterioare.

Art.4. Prezenta  hotărâre are caracter  individual.

Adoptată la Cristian, în data de 20.05.2021

PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,                     

George Aurelian BLĂNARU           

CONTRASEMNEAZĂ

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI CRISTIAN 

Anca Delia NECULA

Prezenta hotărâre a fost adoptată cu  13  voturi “pentru”, 0 „împotrivă” și 0 „abțineri” din 12 consilieri prezenți la ședință și 15 consilieri în funcție;

 Se comunică: 1 ex. Colecţie; 1 ex. Instituţia Prefectului; 1 ex. Dosar şedinţă; 1 ex. Primar, 1 ex.Afisare;

 Red:AN/AN/5 ex.


Anexa nr. 1 la HCL nr.  61/2021

REGULAMENT PROPRIU

privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1 – (1) Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competenta altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.

(2) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Consiliul local adoptă hotărâri – acte administrative cu caracter normativ sau individual, în limitele stabilite prin Constituția României sau lege și numai în domeniile în care are competențe și atribuții legale.

Art. 2 – (1) Hotărârile Consiliului Local se inițiază, se elaborează, se adoptă și se aplică în conformitate cu dispozițiile: Constituției României, O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu principiile ordinii de drept.

  • La inițierea și elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate Legii, Hotărârilor și Ordonanțelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de la același nivel cu care se află în conexiune, precum și cu reglementările comunitare.
  • Reglementările cuprinse în hotărârile consiliului local nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior și nici nu pot contraveni principiilor și dispozițiilor acestora.

Art. 3 – Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor și a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea precum și a propriilor hotărâri.

CAPITOLUL II

INIȚIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA SI CONTINUTUL PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art. 4 – (1) Potrivit prevederilor art. 136 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, proiectele de hotărâre pot fi inițiate de primar, de consilieri locali individual sau în grup și de cetățeni.

(2) Elaborarea proiectelor se face de cei care le propun, eu sprijinul secretarului general al comunei Cristian și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Art. 5 – În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg următoarele:

  1. stabilirea obiectului și scopul reglementării;
  2. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitatea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;
  3. culegerea și selectarea informațiilor;
  4. prelucrarea și analizarea informațiilor;
  5. elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfaptuire;

Art. 6 – (1) Redactarea unui proiect de hotărâre se face de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al comunei și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Secretarul general al comunei trebuie să verifice dacă proiectele de hotărâri au fost elaborate conform prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

(2) La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text si stil:

  1. proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj și un stil juridic specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc;
  2. se vor folosi cuvinte în înțelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;
  3. este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire în limba română;
  4. exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicarea în text, la prima folosire;
  5. utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;
  6. nu este permisă prezentarea unor explicații prin folosirea parantezelor;
  7. referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului sau a titlului și a datei publicării acestui act sau numai a categoriei juridice și a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

Art. 7 – (1) Părțile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel:

  1. antet – România, Județul Brasov, Consiliul Local al comunei Cristian;
  2. titlul proiectului de hotărâre – trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum și obiectul reglementării exprimat sintetic (Proiect de hotărâre privind …). Se interzice ca denumirea proiectului de hotărâre sa fie aceeași cu cea a altui proiect de hotărâre în vigoare. În cazul în care prin hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operațiunea de modificare sau de completare a hotărârii avuta în vedere.
  3. formula introductivă – cuprinde denumirea autorității emitente (Consiliul Local al comunei Cristian, județul Brasov, întrunit în ședința publică ordinară/extraordinară/ extraordinară convocată de îndată, în data de ).
  4. preambul – enunță în sinteză, scopul și după caz, motivarea proiectului de hotărâre, oportunitatea acestuia, temeiul de fapt. În preambul se menționează referatul de aprobare, raportul de specialitate, respectiv avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului local al comunei Cristian , precum și temeiurile juridice pe baza și în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost initiat. Dacă se invocă ordine, instructiuni, circulare ori alte acte normative emise de autoritătile administrației publice centrale și care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotărâre.
  5. partea dispozitivă – reprezintă conținutul propriu-zis al proiectului de hotărâre.
  6. atestarea autenticității – proiectul de hotărâre se semnează de către inițiator și se avizează pentru legalitate de către secretarul general al comunei, se datează și se numerotează.

Secretarului general al comunei îi revine și sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâre este de înfăptuire conform cu prevederile legale, dacă se integrează organic în sistemul legislației și dacă nu depășește competența consiliului local.

2) Elementul structural de bază al părții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul hotărârii,

cu cifre arabe. Dacă proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia ‘Articol unic

  • Alineatul este o sub diviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziție sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziții sau fraze, separate prin punct și virgulă. Alineatul se evidențiază printr-o ușoară retragere de la alinierea textului pe verticală. În hotărârile cu o anumită întindere, dacă un articol are unul sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.
  • Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc și nu prin liniuțe sau alte semne grafice.
  • Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu:
  • caracterul hotărârii (normativ sau individual);
  • denumirea autorităților, instituțiilor și persoanelor interesate de conținutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor;
  • denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în hotărâre și să informeze periodic consiliul local cu rezultatele obținute în urma aplicării ei. Art. 8 – (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca și părți componente a acestuia, anexe care conțin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.
  • Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.
  • Anexa trebuie să aibă un temei-cadru în corpul hotărârii și să se refere exclusiv la obiectivul determinant prin textul de trimitere.
  • Textul-cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul sau, mențiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; dacă sunt mai multe anexe, în final se va include un articol distinct, cuprinzând aceeași mențiune, însoțită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor.
  • Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.
  • Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetul acesteia precum și mențiunea „Anexa nr.. …la Hotărârea nr.. …din…..”.

Art. 9 – După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precum: modificarea, completarea, revocarea/încetarea aplicabilității sau abrogarea.

Art. 10 – (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o nouă formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare șe nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma ”Se modifică art…… care va avea următorul cuprins:”, urmată de redactarea noului text.

(2) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

Art. 1 1 – Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază la data  intrării lor în vigoare, identificându-se cu acestea, iar intervențiile ulterioare de modificare seu completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art. 12 – (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziții noi,cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: ”După articolul ……../a/in…….. se introduce un nou articol/alineat, care va avea următorul cuprins:

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoțite de un indice cifric pentru diferențiere.

Art. 13 – Revocarea/încetarea aplicabilității unei hotărâri constă în retractarea actului administrativ valid și presupune o manifestare de voință subsecventă celei care a dat naștere actului, prin care se pune capăt, se înlătură sau încetează efectele acestui act.

Art. 14 – (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementări de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

  • Abrogarea poate fi totală sau parțială.
  • În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.
  • Abrogarea unei hotărâri, parțială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
  • Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziții care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.

Art. 15 – (1) Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoțite de referate de aprobare întocmite de initiatori, în care se vor arăta succint:

  1. cerințele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât și al eficienței și eficacității;
  2. efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcție de obiectul reglementării precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al comunei;
  3. fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidențiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiștii consultanți și alte asemenea surse de informare utilizate;
  4. referiri la avizele obținute și, după caz, influența acestora asupra proiectelor;
  5. mențiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea/revocarea/încetarea aplicabilității sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local.
  6. Referatele de aprobare ale proiectelor de hotărâri se semnează de inițiatori.
  7. Proiectele de hotărâri și referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă.

Art. 16 – (1) Proiectele de hotărâri ale consiliului local însoțite de referatele de aprobare ale acestora și de alte documente de prezentare și de motivare se înregistrează și se transmit de secretarul general al comunei Cristian:

  1. compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate;
  2. comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor.
  3. Nominalizarea compartimentelor de resort și a comisiilor de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local, precum și celelalte documente, se face de către primar împreună cu secretarul general al comunei Cristian.
  4. Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora.
  5. După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului.
  6. Avizul comisiei se transmite secretarului general al comunei Cristian, care dispune măsurile corespunzătoare înaintării lui către consilierii locali și către inițiatori, după caz, cel mai târziu în ziua sedintei.
  7. Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a sedinței consiliului local este

supus dezbaterii numai dacă este însoțit de:

  1. referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de inițiator;
  2. rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
  3. avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;
  4. alte documente prevăzute de legislația specială.
  • Secretarul general al comunei Cristian asigură îndeplinirea condițiilor de la alin. (6) și aduce la cunoștința consiliului local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.
  • Rapoartele și avizele prevăzute la alin. (6) trebuie întocmite în termenul prevăzut la alin. (3), dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.
  • Inițiatorul proiectului îl poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la susținerea acestuia.

Art. 17 – (1) Pentru proiectele de hotărâri care au în vedere operațiuni ce fac, potrivit legii, obiectul controlului financiar preventiv, inițiatorii vor solicita obligatoriu, viza persoanei abilitate, conform prevederilor art. 14 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern și controlul financiar preventiv, republicată, eu modificările și completările ulterioare.

  • Viza sau refuzul de viză se va acorda în termen de 3 zile de la prezentarea proiectului de hotărâre.
  • Refuzul de viză va trebui să fie în toate cazurile motivat în scris.

Art. 18 – (1) Proiectele de hotărâri însoțite de referatele de aprobare și raportul compartimentului de specialitate se transmit concomitent, în copie, autorităților și instituțiilor publice interesate în aplicarea acestora, în funcție de obiectul reglementării, care au obligația să analizeze și să comunice inițiatorului eventuale observații și propuneri, în termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, precum și pe site-ul primăriei.

  • Autoritățile și instituțiile publice interesate pot să comunice în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectele de hotărâri supuse dezbaterii publice, în termen de 10 zile de la publicarea unui anunț însoțit de proiectul de hotărâre pe site-ul propriu.
  • După obținerea punctelor de vedere ale autorităților și instituțiilor publice, cărora li s-a comunicat proiectul de hotărâre, a propunerilor, sugestiilor și opiniilor cetățenilor, inițiatorul definitivează proiectul de hotărâre. La operațiunea de definitivare poate participa si conducătorul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
  • Art. 19 – (1) După definitivare proiectele de hotărâre se prezintă de îndată secretarului general al comunei însoțite de documentele prevăzute la art. 16 alin (6).

(2) Secretaru general al comunei transmite proiectele de hotărâri și celelalte documente comisiilor de specialitate în atribuțiile cărora se încadrează obiectul reglementarilor propuse în vederea avizării.

Art. 20 – (1) Proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art. 16 alin. (6), lit.a), b) și d) se prezintă secretarului general al comunei în vederea avizării pentru legalitate, in conformitate cu prevederile art. 243 alin. (1) lit. a) din O. U. G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

  • Secretarul general al comunei Cristian va verifica îndeplinirea condițiilor de formă și de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
  • Daca în urma analizei, secretarul general al comunei constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la inițiator proiectul de hotărâre și celelalte documente pentru a fi refăcute în concordanță cu propunerile și observațiile primite.
  • În termen de 2 zile de la primire initiatorul va restitui secretarului general al comunei, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzător.
  • În situația în care între inițiator și secretarul general al comunei care avizează proiectul de hotărâre există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi avizat cu obiecții, care vor fi anexate și prezentate în ședința ordinară a Consiliului Local.
  • În situația în care avizul secretarului general al comunei este nefavorabil, acesta trebuie emis în scris si motivat.

Art. 21 – Secretarul general al comunei prezintă primarului proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art. 16 alin. (6), lit. b), c) si d) în vederea însușirii și includerii lor pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local.

CAPITOLUL III

DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art. 22 – (1) Proiectele de hotărâri cu caracter normativ care urmează a se discuta în ședințele Consiliului Local se aduc la cunoștința locuitorilor comunei cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare, printr-un anunț înserat pe site-ul primăriei și afișat la sediu într-un spațiu accesibil publicului, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Anunțul trebuie să cuprindă:

  1. referatul de aprobare privind necesitatea adoptării proiectului de hotărâre de către consiliul local;
  2. textul complet al proiectului de hotărâre;
  3. termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre.
  4. Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate.
  5. Primarul comunei desemnează o persoană din cadrul instituției, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de hotărâre propus.
  6. Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate.

Art. 23 – (1) Dacă o asociație legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri cu aplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate.

  • Printre proiectele de hotărâri cu aplicabilitate generală, care fac obiectul dezbaterilor publice, se enumeră: aprobarea bugetului local al comunei Cristian aprobarea strategiei de dezvoltare economico-socială a comunei, aprobarea impozitelor și taxelor locale, aprobarea PUG/PUZ, etc.
  • Proiectele de hotărâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de prevederile în vigoare.
  • La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu inițiatorul proiectului de hotărâre si personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectul de hotărâre precum și reprezentanții autorităților publice sau ai asociației legal-constituite care au organizat organizarea dezbaterii publice.
  • Dezbaterile, propunerile și sugestiile participanților se consemnează într-un proces-

verbal si se transmit împreună cu recomandările scrise initiatorului proiectului.

  • Dacă în urma propunerilor și observațiilor s-au adus modificări proiectului de hotărâre și referatului de aprobare, acestea vor fi reformulate în mod corespunzător, astfel încât să se refere la forma proiectului de hotărâre care va fi transmis spre avizare compartimentului de specialitate.
  • După definitivare, originalul proiectului de hotărâre însoțit de referatul de aprobare, refăcute conform modificărilor operate, se transmit spre avizare compartimentului de specialitate, în termen de maxim 3 zile de la primirea proiectului de hotărâre, în forma finală.
  • În situația în care între inițiator și compartimentul de specialitate avizator există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi avizat în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiecțiuni, care vor fi anexate și prezentate în cadru sedintei consiliului local.

Art. 24 – (1 ) Anunțul privind ședința publică, se afișează la sediul primăriei într-un spațiu accesibil publicului și se înserează pe site-ul propriu cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurare. Acest anunț trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în ședința publică și va conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.

  • Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina persoanei responsabilă pentru relația cu societatea civilă.
  • Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice au valoare de recomandare.
  • Minuta ședinței publice, incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul primăriei Cristian și publicată pe site-ul propriu.

CAPITOLUL IV

DISPOZIȚII CU PRIVIRE LA CONVOCAREA CONSILIULUI LOCAL SI PROIECTUL ORDINII DE ZI

Art. 25 – (1) Consiliul local se convoacă după cum urmează:

  1. prin dispoziția primarului – ședințele ordinare și în cazul ședințelor extraordinare, cele convocate de primar sau la solicitarea prefectului pentru adoptarea unor măsuri imediate de gestionare a situațiilor de criză sau de urgență;
  2. prin convocare semnată de către consilierii locali în cazul convocării în ședință extraordinară de către cel puțin o treime din numărul consilierilor în funcție.
  3. Consilierii locali sunt convocați în scris sau, în funcție de prevederile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local, prin mijloace electronice, prin grija secretarului general al comunei Cristian, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau documentului de convocare inițiat de cel puțin o treime din numărul consilierilor locali în functie,
  4. Data ședinței consiliului local precizată cu ocazia convocării este stabilită, cu respectarea modului de calcul al termenelor procedurale, prevăzut de art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, astfel:
  5. în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției de convocare pentru ședințele ordinare;
  6. în termen de 3 zile de ia data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru sedințele extraordinare.
  7. în caz de forță majoră și/sau de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei ori în alte situații stabilite de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, prin excepție de la prevederile alin. (3) lit. b), se face de îndată.
  8. Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informații despre ședință:
  9. data, ora și locul desfășurării;
  10. proiectul ordinii de zi;
  11. materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;
  12. modalitatea prin care sunt puse la dispoziția consilierilor locali, potrivit opțiunilor acestora, materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;
  13. indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost trimise spre avizare proiectele de hotărâri;
  14. invitația de a formula și depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri. (6) Secretarul general al comunei transmite prefectului, sub semnătura sa, evidența

prezenței consilierilor locali la convocările pentru ședințele care nu s-au putut desfășura din lipsa cvorumului, în termen de 3 zile de la data convocării. Evidența transmisă prefectului precizează și situațiile în care, urmare a ultimei absențe, a intervenit cazul de încetare de drept a mandatului prevăzut la art. 204 alin. (2) lit. e) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

(7) În toate cazurile, convocarea se consemnează în procesul-verbal al ședinței.

Art. 26 – (1) Proiectul ordinii de zi se redactează de către secretarul general al comunei și compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, ca anexă la documentul de convocare la propunerea primarului sau a consilierilor locali, după caz, în condițiile legii.

  • Este obligatorie înscrierea pe proiectul ordinii de zi a proiectelor de hotărâri care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 16 alin. (6).
  • Proiectul ordinii de zi a ședinței consiliului local poate cuprinde proiecte de hotărâri, cu menționarea titlului și a inițiatorului, rapoarte ale primarului, ale viceprimarului, ale consilierilor locali, ale comisiilor de specialitate, ale comisiilor speciale sau mixte, rapoarte sau informări ale conducătorilor organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică în comună, precum și orice alte probleme de interes local.
  • Proiectul ordinii de zi a ședinței consiliului local se aduce la cunoștința locuitorilor comunei prin mass-media, prin afișarea pe pagina de internet a instituției sau prin orice alt mijloc de publicitate.
  • Scoaterea unui proiect de hotărâre de pe proiectul ordinii de zi se face în situația în care acesta nu îndeplinește condițiile prevăzute la art. 16 alin. (6) sau numai cu acordul inițiatorului, dacă acesta îndeplinește condițiile prevăzute la art. 16 alin. (6).
  • Ordinea de zi a ședinței se aprobă cu majoritate simplă, la propunerea celui/celor care a/au cerut convocarea consiliului local.
  • Suplimentarea ordinii de zi se aprobă numai pentru probleme urgente cu majoritate simplă.
  • În cazul neaprobării proiectului ordinii de zi, în condițiile prevăzute la alin. (6), nu se acordă îndemnizația cuvenită consilierilor locali pentru ședința respectivă.

CAPITOLUL V

DEZBATEREA SI ADOPTAREA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art 27 – (1) Proiectele de hotărâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul local vor fi dezbătute și adoptate cu respectarea prevederilor O. U. G. nr. 5712019 privind Codul administrativ.

(2) În situația în care o propunere sau un proiect de hotărâre sunt înscrise pe ordinea de zi a ședinței consiliului local fără avizul secretarului general al comunei, presedintele de ședință va solicita inițiatorului să motiveze lipsa acestuia pentru a da posibilitatea consilierilor să voteze în cunostintă de cauza.

(3) Nu tine loc de aviz de legalitate eventuala intervenție a secretarului general al comunei în timpul dezbaterilor consiliului local, la cererea consilierilor locali.

Art. 28 – (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către inițiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către șeful compartimentului de resort a raportului de specialitate și a avizului comisiei de specialitate de către președintele acesteia sau, un raportor desemnat.

  • În cazul în care documentele arătate la alin. (1) au fost studiate de toți consilierii, la propunerea președintelui și cu votul majorității consilierilor, acestea nu se mai prezintă.
  • În situația în care, avizul de legalitate al secretarului general al comunei asupra proiectului de hotărâre este dat cu obiecțiuni, se va da obligatoriu cuvântul acestuia pentru a motiva obiecțiile.
  • Dezbaterea proiectelor de hotărâre sau a problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată .
  • Președintele de ședință este obligat să asigure luarea cuvântului de către inițiator pentru susținerea proiectului de hotărâre ori de care ori acesta o solicită.
  • Consilierii locali participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Consilierii locali sunt obligați ca în cuvântul lor să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.
  • Președintele de ședință are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local spre aprobare timpul alocat fiecărui vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului.
  • Președintele de ședință permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problemă de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de organizare și functionare a consiliului sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
  • Președintele de ședință sau reprezentantul oricărui grup de consilieri locali poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuția consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuțiile se sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă.
  • Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și persoanele aflate în sală.

(11) Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii locali, precum și ceilalți inițiatori prezenți la ședință putând formula amendamente de fond sau de formă. Amendamentele se supun votului consiliului local în ordinea în care au fost formulate.

  • Sinteza dezbaterilor din ședințele consiliului local, precum și modul în care și-a exercitat votul fiecare consilier local în parte se consemnează într-un proces-verbal, semnat de președintele de ședință și de secretarul general al comunei.
  • Președintele de ședință, împreună cu secretarul general al comunei își asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicității celor consemnate.
  • La începutul fiecărei ședințe, secretarul general al comunei supune spre aprobare procesul – verbal al ședinței anterioare. Consilierii locali și primarul au dreptul ca, în cadrul ședinței curente a consiliului local, să conteste conținutul procesului-verbal și să ceară menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară.
  • Procesul-verbal semnat de președintele de ședință și de către secretarul general al comunei, precum și documentele care au fost dezbătute în ședința anterioară se depun într-un dosar special.al ședinței respective, care se numerotează și se sigilează de președintele de ședință și de secretarul general al comunei, după aprobarea procesului-verbal sau de către persoana cu atribuții în acest sens, desemnată în condițiile legii.
  • În termen de 3 zile de la data aprobării procesului-verbal al ședinței, secretarul general al comunei afișează la sediul primăriei si publică pe pagina de internet a instituției o copie a procesului -verbal al ședinței.

Art. 29 – (1) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz.

  • Prin excepție de la prevederile alin. (1), hotărârile privind dobândirea sau înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de consiliul local cu majoritatea calificată definită la art. 5 lit. dd) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, de două treimi din numărul consilierilor locali în functie.
  • Se adoptă cu majoritatea absolută a consilierilor locali în funcție, prevăzută la art. 5 lit. cc) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, următoarele hotărâri ale consiliului local:
  • hotărârile privind bugetul local;
  • hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condițiile legii;
  • hotărârile prin care se stabilesc impozite și taxe locale;
  • hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră;
  • hotărârile privind organizarea și dezvoltarea urbanistică a localităților și amenajarea teritoriului;
  • hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, cu persoane juridice române sau străine;
  • hotărârile privind administrarea patrimoniului;
  • hotărârile privind exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 92 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
  • alte hotărâri necesare bunei funcționări a consiliului local, stabilite prin legi speciale sau regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local.
  • Votul consilierilor locali este individual și poate fi deschis sau secret.
  • Votul deschis se exprimă prin oricare din următoarele modalități:
  • prin ridicarea mâinii;
  • prin apel nominal, efectuat de președintele de ședință;
  • electronic.
  • Consiliul local poate stabili ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate întotdeauna prin vot secret, cu excepțiile prevăzute de lege.
  • Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
  • Redactarea buletinelor de vot trebuie să fie fără echivoc. Pentru exprimarea opțiunii se folosesc, de regulă, cuvintele da sau nu.
  • Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opțiunea consilierului local sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (8).
  • Abținerile se numără la voturile împotrivă.
  • Dacă pe parcursul desfășurării ședinței nu este întrunită majoritatea legală necesară pentru adoptarea proiectului de hotărâre, președintele de ședință amână votarea până la întrunirea acesteia.
  • Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului local se impun modificări de fond în conținutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului general sau a consilierilor locali și cu acordul majorității consilierilor locali prezenți, președintele de sedință transmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către inițiator și de către compartimentele de specialitate.
  • Proiectele de hotărâri respinse de consiliul local nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiasi sedinte.

Art. 30 – (1) După desfășurarea ședinței, hotărârile consiliului local se semnează de către președintele de ședință și se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretarul general ai comunei Cristian

  • În cazul în care președintele de ședință refuză, în scris, să semneze, hotărârea consiliului local se semnează de cel puțin 2 consilieri locali dintre cei care au participat la sedintă.

Modalitatea de desemnare a acestor consilieri se stabileste prin regulamentul de organizare și functionare a consiliului local.

  • Secretarul general al comunei nu contrasemnează hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. În acest caz, în următoarea ședință a consiliului local, depune în scris și expune în fața acestuia opinia sa motivată, care se consemnează în procesul-verbal al sedintei.

CAPITOLUL VI

COMUNICAREA, ADUCEREA LA CUNOSTINTĂ SI INTRAREA ÎN VIGOARE A ACTELOR ADMINISTRATIVE

Art. 31 – (1) Secretarul general al comunei Cristian comunică hotărârile prefectului în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării.

  • Hotărârile consiliului local se comunică primarului.
  • Comunicarea, însoțită de eventualele obiecții motivate cu privire la legalitate, se face în scris de către secretarul general al comunei și se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop.
  • Hotărârile se aduc la cunoștință publică și se comunică, în condițiile legii, prin grija secretarului general al comunei Cristian.
  • Hotărârile se publică, pentru informare, în format electronic și în Monitorul Oficial Local.

Art. 32 – (1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii de la data aducerii lor la cunoștință publică.

(2) Aducerea la cunoștință publica a hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.

Art. 33 – (1) Comunicarea hotărârilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în cel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect. (2) Hotărârile cu caracter individual produc efecte juridice de la data comunicării către persoanele cărora li se adresează.

Art. 34 – (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, abrogăŕii, suspendării și republicării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotărâri printr-unul din procedeele prevăzute la alin. (1) aceasta se va putea face numai în baza unei hotărâri a consiliului local și cu respectarea termenului stabilit în acest scop sau din proprie inițiativă, cu respectarea regulilor prevăzute în Cap. VI din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) Orice intervenție asupra unei hotărâri a Consiliului Local făcută în condițiile prevăzute la alin. (l) și (2) se va face tot printr-o hotărâre a Consiliului Local.

CAPITOLUL VII

DISPOZIȚII FINALE

Art. 35 – Referatele de aprobare și avizele originale, variantele și formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum și originalul hotărârii se păstrează la secretarul general ai comunei, astfel încât să se asigure cunoașterea întregului proces de elaborare a actelor respective.

Art. 36 – (1) În situația în care împotriva unei hotărâri a consiliului local se introduce acțiune la instanța de contencios administrativ, secretarul general al comunei va comunica aceasta de îndată inițiatorului care are obligația să reanalizeze actul respectiv, pronunțându-se în termen de 5 zile, cu propuneri de menținere, de modificare și/sau completare ori revocare a acestora.

Regulamentul măsurilor metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții ale autorității executive

DISPOZIŢIA  NR. 212/15.10.2020

aprobarea Regulamentului propriu cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul comunei Cristian

Analizând temeiurile juridice:

  • prevederile art.84 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă prin elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • prevederile Legii nr. 52/2001 privind transparența decizională în administrația publică, republicată;

În conformitate cu prevederile art.155 alin.(1) lit.e) și art.196  alin.(1),  lit.b) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ;

GICU COJOCARU – PRIMAR AL COMUNEI CRISTIAN

emite următoarea Dispoziție

Art. 1. Se aprobă Regulamentul propriu cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul comunei Cristian , prevazut în anexa la prezenta dispozitie.

Art. 2.  Prezenta dispozitie va fi adusa la indeplinire de catre compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului si de catre secretarul general al comunei Cristian.

Art. 3. Prezenta dispozitie va fi comunicata Institutiei Prefectului-Judetul Brasov și  compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

PRIMAR,                                                                 

Gicu COJOCARU

Avizat pentru legalitate,

Secretarul general al  Comunei Cristian,

Anca Delia  NECULA

Se comunică: 1 ex. Colecţie; 1 ex. Prefectură; 1 ex. Resurse Umane; 1 ex. Dosar. 1 ex. Angajati,

AN/AN/5 ex.


 Anexa nr. 1 la Dispoziția Primarului Comunei Cristian nr. 212  din 15.10.2020

REGULAMENTUL PROPRIU

cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și

circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul Comunei Cristian

CAPITOLUL 1 – DISPOZIȚII GENERALE

Art.1. – Pentru reglementarea unor activităţi de interes public local, Primarul Comunei Cristian emite dispoziții în limitele stabilite prin lege şi numai în domeniile în care are competenţe şi atribuţii legale.

Art.2. – (1) Dispozițiile Primarului Comunei Cristian se iniţiază, se elaborează, se emit şi se aplică în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, ale Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, rerepublicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr.52/2003 republicată privind transparența decizională în administrația publică, precum şi cu principiile ordinii de drept.

  • La iniţierea şi elaborarea proiectelor de dispoziții se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare.
  • Reglementările cuprinse în dispozițiile Primarului Comunei Cristian nu se pot abate prevederilor din  acte normative de nivel superior şi nici principiilor şi dispoziţiilor acestora.

Art.3. – Dispozițiile Primarului Comunei Cristian se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor şi a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a hotărârilor Consiliului Local al Comunei Cristian.

Art.4. – (1) Dispoziția primarului, ca act administrativ al autorității executive, constituie actul juridic ce exprimă o voință manifestată unilateral de către primarul Comunei Cristian, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatoriu:

  1. pe întreg teritoriul Comunei Cristian, în cazul în care dispoziția are caracter normativ;
    1. pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul in care dispoziția are caracter individual.

(2) Prin dispoziție se creează/se modifică/se sting unele drepturi și obligații sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competența primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Cristian.

CAPITOLUL 2 – INIȚIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA, CONȚINUTUL ŞI CIRCULAȚIA PROIECTELOR DE DISPOZIȚIE

Art.5. – (1) În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Primarul Comunei Cristian emit, după caz, dispoziții

cu caracter normativ sau individual.

  • Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului și aparatului său de specialitate, responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.
  • Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor, la termenele și în condițiile prevăzute în       acestea, se sancționează potrivit prevederilor Codului Administrativ sau ale Codului muncii, după caz.

Art.6. –  (1) Se deleagă competenta   de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții către persoanele încadrate din compartimentele funcționale din cadrul aparatului de specialitate al primarului Comunei Cristian, potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau prin alte acte,   pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Cristian.

  • Persoanele, prevăzute la alin.(1), către care s-a delegat competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele primarului și nu în calitate de ocupante ale funcției/postului pe care o/îl dețin/ocupă.
  • Fără a fi în situația unui conflict pozitiv de competență, primarul, în calitate de titular exclusiv al dreptului  de  emitere  a  dispozițiilor,  poate  interveni  oricând  în  procesul  de  inițiere  și  elaborare  a proiectelor de dispoziții.
  • Elaborarea proiectelor de dispoziții se realizează atât la solicitarea primarului, în condițiile prevăzute la alin.(1), cât și la propunerea conducătorului compartimentului subordonat.

Art.7. – (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competență, se realizează numai după încunoștințarea și implicit obținerea acordului primarului. Atât încunoștințarea cât și acordul pot fi și verbale.

  • Inițierea  emiterii  proiectului  de  dispozițtie  se  efectuează  de  către  persoanele  prevăzute  la  art.6 alin.(1), care vor prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoți proiectul de dispoziție. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general de intrare-ieșire a corespondenței, constituind dovada îndeplinirii atribuțiilor și competențelor stabilite prin fișa postului.
  • În cazul în care inițierea proiectului de dispoziție are la bază o atribuție sau competență stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziția după realizarea procedurii prevăzute la alin.(2),  secretarul  general  al  Comunei  va  prezenta  Consiliului  Local,  la  proxima  ședință,  situația respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor. Secretarul general prezintă Consiliului Local această situație, atât în ceea ce privește activitatea proprie, cât și pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art.6 alin.(1).

Art.8. – (1) Redactarea unui proiect de dispoziție se face de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă. Secretarul general al comunei va verifica dacă proiectele de dispoziție au fost elaborate conform prevederilor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, modificată și completată.

  • La redactarea unui proiect de dispoziție trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text şi stilul:
    • proiectul de dispoziție trebuie redactat într-un limbaj şi stil juridic specific normativ, concis, clar şi precis, care să excludă orice echivoc, cu respectarea strictă a regulilor gramaticale;
    • se vor folosi cuvinte în înţelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;
  • este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire în limba română;
    • exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire;
    • utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;
    • nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor;
    • referirea în proiectul de dispoziție la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului său, a titlului şi a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice şi a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

Art.9. – (1) Părţile constitutive ale unui proiect de dispoziție se structurează astfel:

  1. antet – România, Judeţul Brașov, Comuna Cristian, Primarul;
  2. titlul proiectului de dispoziție – trebuie să cuprindă denumirea proiectului de dispoziție, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic (Proiect de dispoziție privind …). Se interzice ca denumirea proiectului de dispoziție să fie aceeaşi cu cea a altui proiect de dispoziție în vigoare. În cazul în care prin dispoziție se modifică ori se completează o altă dispoziție, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a celei avute în vedere.
  3. preambul – enunţă în sinteză, scopul şi după caz, motivarea proiectului de dispoziție, oportunitatea acestuia, temeiul de fapt. Preambulul precedă formula introductivă. În preambul se menţionează referatul de aprobare, precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora proiectul de dispoziție a fost inițiat. Dacă se invocă ordine, instrucţiuni, circulare ori alte acte normative emise de autorităţile administraţiei publice centrale şi care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, acestea se vor depune în copie conformă cu originalul, odată cu proiectul de hotărâre.
  4. formula introductivă – cuprinde denumirea autorităţii emitente (………………, Primarul Comunei Cristian, emite următoarea Dispoziție: ).
  5. partea dispozitivă – reprezintă conţinutul propriu-zis al proiectului de dispoziție.
  6. atestarea autenticităţii – proiectul de dispoziție se semnează de către inițiator și se avizează pentru legalitate de către secretarul general al comunei, se datează şi se numerotează. Secretarului general al comunei îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de dispoziție este conform cu prevederile legale, dacă se integrează organic în sistemul legislaţiei şi dacă nu depăşeşte competenţa consiliului local.
  7. Elementul structural de bază al părţii dispozitive a proiectului de dispoziție îl constituie articolul. Articolul cuprinde, de regulă, o singură dispoziție normativă aplicabilă unei situații date. Structura articolului trebuie să fie echilibrată, abordând exclusiv aspectele juridice necesare contextului reglementării. Articolul se exprimă în textul proiectului de dispoziție prin abrevierea

art.”. Articolele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul proiectului de dispoziție. Dacă poiectul de dispoziție cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia „Articol unic”. În cazul actelor normative care au ca obiect modificări sau completări ale altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre romane, păstrandu-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

  • În cazul în care din dispoziția normativă primară a unui articol decurg, în mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alineate distincte, asigurându-se articolului o succesiune logică a ideilor și o coerență a reglementării. Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziţii sau fraze, ce reprezintă teze separate prin punct. Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală. În dispozițiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse

în paranteză.

  • Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.
  • Ultimele articole dintr-un proiect de dispoziție vor cuprinde în mod obligatoriu:
    • caracterul dispoziției (normativ sau individual);
    • denumirea autorităţilor, instituţiilor şi persoanelor interesate de conţinutul dispoziției, pentru a se asigura comunicarea lor;
    • denumirea celor stabiliţi să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în dispoziție şi să informeze periodic primarul cu rezultatele obţinute în urma aplicării ei.
    • indicărea căii de atac pe care o pot urma persoanele care se consideră prejudiciate prin emiterea acelui act.

Art.10. – (1) La redactarea textului unui proiect de dispoziție se pot folosi, ca părţi componente a acestuia, anexe care conţin prevederi ce cuprind exprimări numerice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.

  • Pot constitui anexe la un proiect de dispoziție reglementările ce trebuie aprobate de primar, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.
  • Anexa trebuie să aibă un temei – cadru în corpul dispoziției şi să se refere exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere.
  • Textul – cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, menţiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de dispoziție. Dacă sunt mai multe anexe, în final se va include un articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune, însoţită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor.
  • Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.
  • Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunţate în textul proiectului. Anexele la proiectul de dispoziție vor purta antetul acesteia, precum şi menţiunea

Anexa nr. _ la Dispoziția Primarului Comunei Cristian nr.din”.

Art.11. – (1) Proiectele de dispoziții, inclusiv anexele la acestea, având ca inițiatori persoanele prevăzute la art.6 a1in.(1), prealabil prezentării primarului pentru a fi însușite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al Comunei în scopul avizarii pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

  • Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispozitie poate fi:
    • favorabilă, caz în care proiectul de dispoziție se semnează/avizeaza de către secretarul general al Comunei.
    • favorabilă, cu obiecții sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei inițiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al Comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivatea proiectului de dispoziție;
    • negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretarul general și este însoțit de documentele sau de informațiile pe care se sprijină.
  • Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al Comunei se poate face:
    • la prezentarea de către initiator a proiectului de dispozitie;
    • până cel târziu cu două ore înainte de sfârșitul programului de lucru al zilei unnătoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziție;
    • în cazul în care examinarea proiectului de dispoziție necesită o documentare aprofundată și

care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit.b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general poate solicita primarului încuviințarea privind prelungirea termenului. Dupa avizarea pentru legalitate, proiectul de dispoziție va fi inregistrat de catre secretarul general al Comunei si trimis primarului spre semnare;

  • Însușirea proiectului de dispoziție, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul Comunei la termenele și în condițiile prevăzute la alin.(3) lit.a) și b).

CAPITOLUL 3 – DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE DISPOZIȚIE CU CARACTER NORMATIV

Art.12. – (1) Proiectele de dispoziție cu caracter normativ care urmează a fi emise se aduc la cunoştinţa locuitorilor comunei cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiză, avizare şi emitere, printr-un anunţ înserat pe site-ul propriu, afişat la sediu într-un spaţiu accesibil publicului, în conformitate cu prevederile art.7 din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

  • Anunţul trebuie să cuprindă:
    • data afişării,
    • un referat de aprobare privind necesitatea emiterii actului normativ propus,
    • textul complet al proiectului actului respectiv,
    • termenul-limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
  • Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de dispoziție cu caracter normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate cu cel putin 30 de zile lucrătoare înainte de emiterea de către autoritățile publice.
  • Persoana responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele de dispoziție propuse este secretarul general al comunei.
  • Proiectul de dispoziție cu caracter normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate.

Art.13. – (1) Dacă o asociaţie legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de dispoziție cu caracter normativ, cu aplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Desfășurarea dezbaterii publice va avea loc conform prevederilor art.7 alin.(10) din Legea nr.52/2003 republicată privind transparența decizională în administrația publică.

  • Proiectele de dispoziție în cazul cărora se impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.
  • La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu iniţiatorul proiectului de dispoziție şi personalul din compartimentul de specialitate care l-a redactat, precum şi reprezentanţii autorităţii publice sau ai asociaţiei legal-constituite care au solicitat organizarea dezbaterii publice.
  • Dezbaterile, propunerile și sugestiile participanţilor se consemnează într-un proces-verbal şi se transmit împreună cu recomandările scrise iniţiatorului proiectului.
  • Dacă în urma propunerilor şi observaţiilor primite s-au adus modificări proiectului de dispoziție şi referatului de aprobare iniţiale, acestea vor fi reformulate în mod corespunzător, astfel încât să se refere la forma proiectului de dispoziție care va fi transmis spre avizare de legalitate secretarului general al comunei.
  • În situaţia în care între iniţiator şi secretarul genersal există puncte de vedere diferite, proiectul de dispoziție va fi avizat de legalitate în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate emitentului dispoziției, Primarul Comunei Cristian.

Art.14. – (1) Anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul Primăriei într-un spaţiu accesibil publicului, inserat în site-ul propriu, cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare. Acest anunţ trebuie adus la cunoştinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează sa fie abordat în şedinţa publică şi va conţine data, ora și locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum şi ordinea de zi.

  • Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina persoanei responsabile desemnată de către primarul comunei.
  • Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice au valoare de recomandare.
  • Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru, cu excepţia cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afişată la sediul primăriei şi publicată în site-ul propriu.

CAPITOLUL 4 – DISPOZIȚII FINALE

Art.15. –  (l) După însușirea proiectului de dispoziție de către primarul  Comunei, compartimentul de resort inițiator redactează dispoziția finală, care va fi semnată de către primar și contrasemnată pentru legalitate de  secretarul general. După contrasemnarea dispozițiilor, secretarul general le va înregistra în Registrul pentru evidența dispozițiilor, începând cu nr.1 pe fiecare an calendaristic.

  • În cazul în care proiectul de dispoziție este însușit de către primarul Comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecțiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general al Comunei, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispoziție conform obiecțiunilor sau propunerilor secretarului general, ori  poate  dispune  continuarea  procedurii,  prin  redactarea  dispoziției  finale  conform  proiectului  de dispoziție refuzat la avizare. În  această ultimă situație, refuzul contrasemnării dispoziției finale de către secretarul general al Comunei, va fi motivat în scris și comunicat, în termen de 5 zile lucrătoare, Instituției Prefectului,  împreună  cu  dispoziția  respectivă,  în condițiile  prevăzute  la  art.490  din  Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul adminstrativ.
  • Locul și data emiterii dispoziției sunt înscrise la sfârșitul textului, întregind identitatea acesteia.
  • În faza de proiect de dispoziție, în spațiul rezervat numărului se înscrie „PROIECT”, iar în spațiul rezervat datei emiterii se înscrie data la care s-a prezentat spre avizare pentru legalitate.

Art.16. – Prin grija persoanei care asigură monitorizarea procedurilor administrative din cadrul aparatului de specialitate al primarului, se efectuează comunicarea dispoziției semnate și contrasemnate pentru legalitate, la termenele și în condițiile prevăzute de lege și/sau hotărâri ale Consiliului Local, către

autoritățile, instituțiile, persoanele interesate, precum și aducerea la cunoștință publică a dispozițiilor emise de către primarul Comunei Cristian.

Art.17. – (1) În situaţia în care împotriva unei dispoziții a primarului se introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, iniţiatorului care are obligaţia să reanalizeze actul respectiv, pronunţându-se în termen de 5 zile, cu propuneri de menţinere, de modificare şi/sau completare, ori revocare, încetare a aplicabilităţii acesteia.

  • Propunerile iniţiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedere ale acestuia vor fi comunicate contestatarului, prin grija secretarului general al comunei.
  • Primarul va lua măsuri ca să se susţină în faţa instanţelor de judecată prevederile actelor ce fac obiectul contestaţiilor.

Art.18. – Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin dispoziție a Primarului Comunei Cristian, în condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr.24/2000, rerepublicată, cu modificările şi completările ulterioare.

PRIMAR,                                                                         

Gicu COJOCARU

Avizat pentru legalitate,

Secretar General al Comunei Cristian,

 Anca Delia NECULA 

Sari la conținut