Cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, iar actele de identitate se eliberează doar titularilor. In situatia în care solicitantul nu se afla în ţară, mandatarul va prezenta procura pe care se afla aplicata fotografia titularului, autentificata de misiunea diplomatica sau oficiul consular de cariera al României din statul în care se afla solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar sa se regaseasca referirea expresa la obiectul mandatului.
Prin act de identitate se ințelege cartea electronică de identitate (CEI) sau cartea de identitate simpla (CIS)
Documente necesare
– certificatul de nastere, original;
– actul de identitate;
– certificatul de nastere, original;
– certificatul de casatorie, daca este cazul, original;
–sentința judecătorească sau actul administrativ prin care s-a dispus schimbarea numelui/prenumelui, dacă este cazul, în original
– hotarârea de divort, definitiva si irevocabila, dupa caz, original;
– în cazul persoanelor văduve vor prezenta certificatul de căsătorie pe care este făcuta mențiunea de deces al soțului/soției, în original
– certificatele de nastere ale copiilor cu vârsta mai mica de 14 ani, care-și schimbă domiciliul împreună cu părinții/părintele, original
– documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original;
PRIMA CARTE ELECTRONICĂ DE IDENTITATE ESTE GRATUITĂ
– chitanta reprezentând contravaloarea cartii electronice de identitate- 67 lei; carte de identitate simplă 38 lei
**Dovada adresei de domiciliu se poate face cu următoarele documente:
a) acte încheiate în conditiile de validitate prevazute de legislatia româna în vigoare(extras CF dar nu mai vechi de 30 zile, sau: contract de vânzare/cumpărare, contract de întreţinere, certificat de moştenitor,contract de comodat , de donaţie, schimb de locuinţe, de închiriere, hotărâre judecătorească,etc.;
b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire în spatiu, însotita de unul din documentele prevazute la lit. a);
c) declaratia pe proprie raspundere a solicitantului, însotita de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta unui imobil si faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata, pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la literele a) si b). Pentru minorii si persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia se da si se semneaza de catre parinti sau de catre reprezentantii lor legali;
d) documentul eliberat de primarii, (Adeverință) din care sa rezulte ca solicitantul sau, dupa caz, gazduitorul acestuia figureaza înscris în Registrul agricol dar nu mai veche de 30 de zile.
ATENŢIE! În cazul în care locuinţa a fost notificată în Cartea Funciară ca locuinţă de familie, pentru primirea în spaţiu a unei terţe persoane, este necesară prezenţa ambilor proprietari în vederea luării consimţământului de primire în spaţiu.
Daca solicitantul nu este proprietarul imobilului, este necesara consimțământul de luare în spațiu al gazduitorului, aceasta se consemneaza prin semnarea electronică pe PAD.
În situatia în care gazduitorul nu se poate prezenta, declaratia poate fi data la notarul public, la misiunea diplomatica sau oficiul consular al României din strainatate ori în prezenta politistului de la postul de politie, pentru mediul rural.